Indvendig vedligeholdelseskonto
Hvilke arbejder er omfattet?
Kontoen tilhører lejemålet og ikke den enkelte beboer. Reglerne er fremadrettede og er gældende fra den 1. august 2022.
Pengene på kontoen skal som udgangspunkt bruges til hvidtning, maling, tapetsering samt slib og lakering af gulve.
Hvis saldoen er større end tre års hensættelser, kan pengene – når lejligheden ellers er velvedligeholdt – også bruges til andre rimelige og hensigtsmæssige vedligeholdelsesarbejder i lejligheden. Det er besluttet, at sådanne arbejder kan være:
- Nye skabe i gangen.
- Maling eller lakering af låger og skabe i gangen.
- Slib og polering af gulv på toilettet.
- Udskiftning af køkkenbordsplade.
- Maling eller lakering af låger og skabe i køkkenet.
- Udskiftning af indvendige døre til hvide døre og/eller fyldningsdøre.
- Nye døre ved slid og ælde.
- Maling eller lakering af indvendige døre.
- Nye fejelister/fodpaneler ved slid og ælde og ved stor afstand mellem
gulv og fejeliste/fodpanel. - Merudgiften ved ønske om højt køle-/fryseskab ved naturlig udskiftning.
- Merudgiften ved ønske om induktionskomfur ved naturlig udskiftning.
Der kan ikke anvendes penge fra vedligeholdelseskontoen til pyrolyse
ovn. - Opsætning af ledbelysning under køkkenskabe.
- Opsætning af stikkontakter i gangen.
Ovennævnte arbejder må kun udføres efter godkendelse fra
ejendomsfunktionærerne/administrationen og tilladelse gives kun såfremt
lejligheden i øvrigt fremstår pæn og gulvene ikke trænger til at blive slebet og
lakeret.
Ønsker du at udføre malerarbejde for de penge, der står på den indvendige
vedligeholdelseskonto og ikke selv ønsker at udføre arbejdet, skal du indhente
et tilbud hos en maler der er momsregistreret. Når arbejdet er udført skal
ejendomsfunktionærerne godkende arbejdet inden regningen bliver betalt og
her vil det blive kontrolleret, at arbejdet er udført i en ordentlig og professionel
kvalitet, og at der er anvendt lyse farver.
Når du skal have et tilbud fra en maler, skal du ikke oplyse om hvor mange
penge der står på vedligeholdelseskontoen. Det vedkommer ikke maleren.
Malerregningen skal være specificeret eller også skal tilbuddet være vedlagt malerregningen, således at det klart fremgår hvor i lejligheden arbejdet er udført og hvad der er udført de pågældende steder.
Vælger du selv at udføre arbejdet, kan du få refunderet rimelige omkostninger til maling og malerartikler herunder pensler og afdækningsmateriale. Til pensler og afdækningsmateriale kan der refunderes max. 600,00 kr. pr. gang. Du kan ikke få dækket egen ”timeløn”.
Ved afhentning af en rekvisition hos ejendomsfunktionærerne kan du købe materialer hos Farvehuset, Helligkorsvej 11, Roskilde. De sender herefter regningen direkte til Fællesbyg.
Hvis du køber maling og malerartikler andre steder må du selv betale regningen og efterfølgende få regningen refunderet af Fællesbyg.
Når istandsættelsesarbejdet er afsluttet, skal regningerne på dine udgifter afleveres til ejendomsfunktionærerne, som besigtiger lejligheden. Hvis arbejdet er udført jævnfør ovenstående for så vidt angår kvalitet og farvevalg, refunderes udgifterne.
Du kan aldrig få dækket mere end der henstår på lejemålets indvendige vedligeholdelseskonto.
Det er vigtigt, at du får ejendomsfunktionærerne til at attestere regningerne hurtigst muligt, efter at arbejdet er udført. Hvis regningerne er mere end tre måneder gamle, kan udgifterne nemlig ikke refunderes. Når lejligheden opsiges enten af lejer eller udlejer, kan der ikke længere udbetales penge fra kontoen. Det betyder, at regninger der ikke er modtaget hos udlejer før opsigelse af lejemålet hæfter lejer/fraflytter
selv for.
Udlejer kan herefter vælge at bruge pengene til maleristandsættelse for den nye lejer eller overføre saldoen til den nye lejers konto for indvendig vedligeholdelse. Løbende vedligeholdelse. Vær opmærksom på, at lejligheden altid skal fremstå velvedligeholdt, og at du
derfor er ansvarlig for, at udlejer (Fællesbyg) får besked, når vægge, lofter og træværk trænger til maling eller gulvet til lakering. Hvis du undlader at give besked i rette tid, kan den manglende vedligeholdelse udvikle sig til en skade, der betragtes som misligholdelse.
Et eksempel herpå kan være, hvis lakken slides af gulvet, så gulvbrædderne fremstår med råt træ. Så er skaden sket, og gulvet kan kun genoprettes, hvis det afslibes, inden lakering igen kan foretages. I tilfælde af misligholdelse af lejligheden skal du selv betale udgifterne til reparationen.
Lov om leje § 118.
Stk. 1
Lejeren kan kræve, at udlejeren foretager hvidtning, maling og tapetsering og lakering af gulve, når det er nødvendigt, og udgiften kan afholdes af det beløb der er til rådighed på vedligeholdelseskontoen.
Stk. 2
Lejeren kan desuden kræve, at det beløb, hvormed saldoen på vedligeholdelseskontoen overstiger et beløb svarende til de seneste 3 års hensættelser, anvendes til andre rimelige og hensigtsmæssige vedligeholdelsesarbejder i lejligheden. Det er dog en betingelse, at lejligheden fremtræder i vel vedligeholdt stand for så vidt angår hvidtning, maling og tapetsering og lakering af gulve.
Stk. 3
Er lejeaftalen opsagt af en af parterne kan lejeren ikke fremsætte krav efter stk. 1 og 2.
Retningslinjerne er revideret i juli måned 2022 og tiltrådt af beboerrepræsentationen